Witamina D – Kompedium Wiedzy

Osób stwierdzono, że niskie stężenie witaminy D3 oraz jej metabolitów w surowicy krwi, określone metodą oznaczenia 25(OH)D, wiąże się ze zwiększoną śmiertelnością z różnych przyczyn (w tym z powodu chorób sercowo-naczyniowych i nowotworów).

Z kolei niedobór witaminy D3 w czasie życia płodowego może doprowadzić do zaburzenia rozwoju mózgu dziecka i istnieć przyczyną trwałego uszkodzenia funkcji mózgowych, przez co zwiększa ryzyko wystąpienia schizofrenii czyli autyzmu. Sposób odżywiania się może pomóc w utrzymaniu odpowiedniego poziomu witaminy D3 w organizmie, pomimo tego niestety, nie wystarczy, by pokryć całe dzienne zapotrzebowanie. Gwoli naszego organizmu podstawowe znaczenie ma występowanie dwóch jej form, które różnią się od chwili siebie budową łańcucha bocznego – witamina D2 (ergo kalcyferol) oraz witamina D3 (cholekalcyferol).

Na przykład postępowanie dotyczące wpływu spożycia witaminy D na zachrowalność na raka prostaty wykazały zależność typie „krzywej U”, to znaczy większa zachorowalność pojawiała się wsród osób zarówno z małym w jaki sposób i z dużym spożyciem witaminy D. Co ciekawe (a może co oczywiste) taka zależność istniała również gwoli spożycia innych witamin, przede wszystkim witaminy C. Wskazanie 25-OH-D ma te zalety, że obejmuje metabolity D2 oraz D3 i jest względnie tanie, nie bacząc na w przypadku niektórych zaburzeń przemian witaminy D czyli leczeniu niektórymi pochodnymi D3 może darować błędne zasób wiedzy. Zazwyczaj przyczyną tego stanu nie znajdujący się pierwotna nadczynność przytarczyc, tymczasem właśnie niedobór witaminy D. Jej długotrwały niedobór może spowodować do przerostu przytarczyc i trzeciorzędowej nadczynności przytarczyc, co omówiono szczegółowo w odpowiednim rozdziale.

U tych ludzi dorosłych, którzy mają utrudniony dostęp do słońca lub spożywają produkty pozbawione witaminy D, może ujrzeć światło dzienne rozmiękczenie kości, zwane osteomalacją, które prowadzi do częstych złamań i skrzywień układu kostnego. W skórze człowieka znajdują się wytwarzane z cholesterolu sterole, które pod spodem wpływem promieni UV światła słonecznego wytwarzają witaminę D3. Tylko 10-20 procent możemy wręczyć organizmowi z pożywienia typowego gwoli naszego społeczeństwa. Ze względu na fakt, iż witamina D może pochodzić zarówno z endogennej syntezy, jak i z pożywienia zdefiniowanie norm zapotrzebowania na nią nie zawarty jednoznaczne, gdyż nie jest dozwolone określić, jaką liczba witaminy układ wytworzy samodzielnie.

W następstwie tego warto kupić jak największe pudełko witaminy D3, tym bardziej, że powinno się ją zażywać przed większą część roku, by w naszym organizmie nie pojawił się niedobór witaminy D3. Np. dziecku karmionemu piersią zwykle zaleca się podawanie 400 IU witaminy D na dobę, zaś dziecku, które dostaje mleko modyfikowane, nie zlokalizowany konieczne dodatkowe jej podawanie poniżej warunkiem, że wypija ono na co dzień ok. 1000 ml mleka początkowego lub około 700-800 ml mleka następnego. Sięgając 2-3 razy w tygodniu po tłuste ryby morskie takie jakim sposobem np. łosoś pacyficzny (najlepiej w formie gotowanej, pieczonej lub duszonej, bowiem smażenie niszczy witaminę D), ponadto: tuńczyk, makrela, śledź, szproty w oleju, sardynki, wędzone węgorze, natomiast także tran, żółtka jaj i sery pleśniowe.

Przedawkowanie witaminy D może się zdarzyć w dwóch przypadkach przyjmowania przez rozciągły okres niesłychanie wysokich dawek suplementu oraz nadwrażliwości na podawaną witaminę. Z tego powodu istnieją przesłanki, że sportowcy powinni suplementować 4000-6000 IU/dobę witaminy D oraz 50-1000µg /dobę witaminy K. Witamina K ma miejsce w potrzebna w tym połączeniu, ażeby zwiększyć wychwyt wapnia, który będzie kierowany do kości, co wzmocni ich wytrzymałość, i zapobiegnie gromadzeniu się tego składnika mineralnego w naczyniach krwionośnych. Na łamach „Journal of American Osteopathic Association” ukazał się towar , w którym naukowcy przekonują również tym, że magnez także chroni nas przed osteoporozą, której rozwój łączy się z niskim poziomem witaminy D. Najwięcej magnezu znajdziecie w orzechach, migdałach, bananach, płatkach owsianych, kaszach, brązowym ryżu, zielonych warzywach.

Większość Polaków ma niewystarczający jej pułap w organizmie, co ma miejsce w wynikiem szerokości geograficznej, jaką zamieszkujemy – najwięcej witaminy D pochodzi bowiem z syntezy skórnej zachodzącej pod wpływem promieni słonecznych. Najwięcej witaminy ma miejsce w w mięsie ryb (. łosoś, tuńczyk, dorsz, śledź, makrela, sardynki, węgorz) oraz tranie rybim Ułożenie ciała tym D3 występuje w nabiale – serach, żółtku jaj oraz mleku krowim (poziom D3 w mleku ma miejsce w zależny od momentu wyżywiania krów i czasu, kto zwierzęta spędzają na słońcu). Mieszczący się typem witaminy D, który możemy przyjmować poprzez odżywianie oraz jako suplement diety.

Witamina D działa stymulująco na wydzielanie insuliny, natomiast co za tym idzie – utrzymuje prawidłowe stężenie glukozy we krwi, przez co może zapobiec cukrzycy typu 2 Co ważne, wpływ witaminy D na funkcja insuliny w komórkach mięśni szkieletowych i tkanki tłuszczowej zawarty również zależny odkąd wapnia. Reakcję tę katalizuje prawdopodobnie zespół hydroksylaz wchodzących w skład cytochromu P450 (CYP27A1, CYP3A4 oraz CYP2R1) 2 25-(OH)D przekazywana jest, także w połączeniu z białkiem wiążącym witaminę D, z wątroby do nerek (zaś także do niektórych innych tkanek, np. skóry oraz komórek odpornościowych) gdzie przez funkcja enzymu 1α-hydroksylazy (CYP27B1) dochodzi do powstawania aktywnej formy witaminy D – 1α,25-(OH)2D. Ocenia się, że ok. 80-100% potrzebnej gwoli organizmu ilości witaminy D3 pochodzi z biosyntezy w skórze, oraz tylko w niewielkim stopniu wspomagane ma miejsce w to przez źródła pokarmowe.

W jaki sposób podają źródła , witamina D może stanowić magazynowana w organizmie przez mniej więcej 3 miesiące, jednakowoż okres ten może się różnić w zależności odkąd konkretnej osoby. Ma również wpływ na nasze ogólne samopoczucie i skłonność do infekcji – okazuje się, że optymalny poziom witaminy D ma wpływ na produkcję zespołów białkowych działających bakteriobójczo i antywirusowo – oznacza to, że nasz system ma miejsce w w na tyle dobrej kondycji, że sam zawarty w stanie uchronić się przed wieloma chorobami. Witamina D składa się z 2 równoważnych biologicznie form – witaminy D2 otrzymywanej z produktów roślinnych i witaminy D3 – powstałej w trakcie ekspozycji skóry na działanie promieni słonecznych i spożywania tłustych ryb, natomiast także pochodzącej z suplementów doustnych,

Według najnowszych wytycznych profilaktyczne dawki dla dorosłych wynoszą od 800-2000 jm, w zależności od chwili masy ciała, i więc jakże wyliczyć jaka doza zawarty indywidualna, np przy założeniu, że średnio waży się 70 kg? Przedawkowanie witaminy D, stanowi niebezpieczeństwa w celu płodu, ponieważ może spowodować jego deformację, natomiast także wpływa na powstawanie chorób kości u noworodka. Na niedobór witaminy D są także narażeni wszyscy dorośli, którzy 8 godzin na dzień spędzają w biurach, potem w samochodach, zaś z kolei w domach – słowem, ich zwyczaj życia daleki umieszczony od momentu przebywania na dworzu i w słońcu.

Czym mówi się zdecydowanie mniej, to zjawisko, że na ogromny niedobór witaminy D cierpią seniorzy, co znajdujący się niestety związane z przedwszesnym umieraniem (po 50 tym roku życia układ jest wprzódy mniej zdolny to przetwarzania promieniowania UVB w witaminę D). Jeżeli chcesz wziąć formularz zgłoszenia działania niepożądanego, kliknij tutaj Możesz także skontaktować się telefonicznie z osobą odpowiedzialną zbyt warta nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych poniżej nr telefonu: +48 602 761 141 lub +48 602 761 142. Tak samo jednak, w jaki sposób w przypadku podejrzenia niedobór witaminy D u dzieci, u dorosłych również zaleca się ustalenie niezbędnej dawki tej witaminy wraz z lekarzem, by ustrzec się ryzyka jej przedawkowania.

Braki tej substancji mogą uczynić do krzywicy u dzieci, u dorosłych zaś stanowić przyczynę osteoporozy lub osteomalacji – choroby, która objawia się podobnie, w jaki sposób krzywica u dzieci, czyli poprzez rozmiękczenie kości. Niedobór tej substancji może też doprowadzić do krzywicy żeber i słabości mięśni brzucha, przez co niemowlę może mieć do czynienia z żabim brzuszkiem” (rozlewanie się brzuszka na boki podczas leżenia). zły stan ducha – niedobór witaminy D może stanowić również odpowiedzialny zbyt nasz zły nastrój, przygnębienie lub apatię.

Witamina D to substancja, która zapewnia nam mocne kości, porządny nastrój i szybszy spadek wagi, w związku z czym niezmiernie łatwo możemy zauważyć oznaki, które świadczą jej niedoborze.

Dodaj komentarz

Back to Top